Stichting www.gambiaenpolen.nl

wat we zélf doen in Gambia, Polen én Nederland

Nieuwsbrief 4 juli 2008

NET TERUG UIT POLEN!!

Zondagavond 13 juli 2008 om 19.00 zetten we onze auto weer voor de deur. Thuis na 8 dagen en een rit van 3975 kilometer. Een lege auto!! Er restten alleen nog wat knuffels en wat losse kledingstukken. Ook deze keer hebben alle goederen die we bij ons hadden een goede bestemming gevonden!! En…over een week of vier gaan we terug want het is niet alleen de gezinnen en de (wees)kindertehuizen goed bevallen dat we kwamen maar het is óns ook goed bevallen. We hebben zoals altijd zeer kritisch gekeken waardoor wij bij 4 adressen hebben gezegd: hier is geen hulp nodig. Maar zoals u weet hadden we een groot aantal adressen bij ons waaruit we tijdens de reis een selectie konden maken. Onderstaand een beknopt verslag:

Zondag 6 juli 2008 om 8.00 uur vertrek, aankomst plm. 20.00 uur, eerste overnachting in B&B Dudek te Kwieciszowice. De volgende morgen vroeg op naar ons eerste gezin in Swieradow-Zdroy, Alina Dryzmala met een dochter en een zoon. Daar hebben we achtergelaten: 2 jassen, dameskleding, puzzle, t-shirts, handdoeken en washandjes en lakens (Marlies, Cindy, Jeanine, B. Mols-Peeters). Ons tweede gezin (oma, moeder en zes kinderen in een vervallen houten huis) Ewa Bordon kreeg van ons: lange broeken, T-shirts, rokken, handdoeken en een puzzle (Marlies, B. Mols-Peeters, Cindy, Corrie). Daarna een aantal geplande adressen moeten overslaan op weg naar ons eerste (en het enige waar we hadden afgesproken) kindertehuis in Bierutow. Hiervoor hadden we een pakket shampoo,doucheschuim, tandenborstels en tandpasta gekocht. Tevens hebben we achtergelaten: kinderkleding, beddengoed, handdoeken, t-shirts etc. (Cindy, Hanneke, Nel) Hierna naar ons hotel in Piekary-Slaskie, Hotel Palac Wisnieuwsky. Dinsdag weer vroeg op, lekker ontbijtje en naar ons eerste adres, het kindertehuis Dom Dziecka in Piekary-Slasky. Daar was het zo druk met wachtende moeders (geen idee waarom) dat we zijn doorgereden. We komen achtereenvolgens in Bedzin, Pawlow en uiteindelijk in Tarnow. Daar treffen we een jong gezin met 3 kinderen aan in een achterbuurt. Die zijn maar wat blij met een driewieler voor de kleinste (3 jaar), speelgoed, kleding en rugzak voor het meisje van 7 jaar en t-shirts en broeken voor de jongen van 8 jaar. Tevens had ik nog een leren jasje en wat broeken en t-shirts voor de moeder en jeans en hemden en t-shirts voor de vader (Jeanine, Hanneke, Monique, Cindy)

Ook hebben we in Bochnia nog een kindertehuis bezocht. Er waren op dit moment maar weinig kinderen aanwezig en o.i. was dit tehuis pas voorzien van de nodige kleding etc. Toen we vroegen wat ze eventueel konden gebruiken was het antwoord dat ze vooral verlegen zaten om jongensfietsen en sportartikelen zoals ballen, tennis- c.q. badmintonrackets, buitenspeelgoed e.d. Iets voor de volgende reis wellicht. Aan het eind van de dag naar ons hotel in Krosno, Hotel San Wisla Margot. Het moest het mooiste hotel van de hele reis zijn, maar als wij u iets mogen aanraden: nooit naar toe gaan, doen wij ook niet meer. ’s Morgens vroeg ( woensdag) naar Rymanow, Anna Majer. Een gezin met een zoon van 20 en een dochter van 24. Vader heeft het aan het hart en zoon is aan zijn hoofd geopereerd op 14-jarige leeftijd. Geen werk en dus geen inkomsten. Hier hebben we handdoeken, lakens, t-shirts, blouses, truien, herenkleding, schoenen en lange broeken achtergelaten

Daarna naar Lesko, waar we twee gezinnen treffen die het naar ons inziens niet écht nodig hebben en die we dus vriendelijk vaarwel groeten na de kinderen wat speelgoed te hebben gegeven. Vervolgens nog een gezin met drie zonen in Weremien (vlakbij Lesko), Irene Molczan, waarvan een zoon invalide is en de andere 2 ook niet echt gezond zijn. Hier hebben we schoenen, herenkleding, handdoeken, beddegoed en dameskleding achtergelaten. Een heren winterjas heeft ma meteen aangetrokken want het regende. Ook een gezin met 5 pubers en een jochie van 5, Malgorzata Lakomiec in Barcza hebben we nog voorzien van een driewieler, knuffels, speelgoed, rugzak, herenkleding w.o. truien en pantalons en schoenen en dameskleding. We zitten inmiddels op een kilometer of veertig vanaf de Russische grens en ons Pools wordt steeds beter: we kennen nu al twee woorden “dzien dobre” en “tak” (goedendag en ja)! Erg veel komen er daar in de rest van de week niet bij! Op weg naar Debica waarbij we onderweg nog enkele adressen aandoen die ófwel niet interessant zijn, ofwel die we niet kunnen vinden en vervolgens twee adressen in Debica zelf niet thuis treffen en dus rijden we door naar ons hotel in Kielce, Hotel Gromada, een stuk noordelijker. Heerlijk hotel, we maken er twee overnachtingen omdat we veel adressen in de omgeving hebben. Donderdagochtend rijden we naar Cmielow naar het kindertehuis W.Malachow waar we meisjesschoenen, heren shirts, jongenskleding (110/128) en meisjeskleding in dezelfde maten achterlaten. Ook hier zijn ze blij met handdoeken en nog wat speelgoed.

In Skarzysko Kammienna bezoeken we nog een kindertehuis maar aangezien dat kindertehuis is ingericht met de luxe van een flatscreen-tv, een volledig ingerichte keuken met magnetron etc. hebben we daar niets meer kunnen achterlaten.Het enige waarom ze echt verlegen zitten is de inrichting van een speelterrein buiten voor de kleinere kinderen en een sportterrein voor de groteren. Omdat wij aan het eind van de donderdag eigenlijk alleen nog maar kleding en speelgoed voor baby’s en peuters hebben en daar geen geschikt adres voor hebben kunnen vinden zoeken we op onze laptop en vinden op zo’n 100 km. omrijden een weeshuis voor kinderen vanaf 0 jaar waar we vrijdagochtend onze laatste goederen lossen. Het tehuis ziet er weliswaar goed verzorgd uit maar aangezien er een groot aantal kinderen verblijven is er constant behoefte aan speelgoed, kleding, handdoeken etc. We hebben vrijwel niets meer en besluiten naar ons hotel voor de vrijdagavond in Krakow, Hotel Major, te rijden. Onderweg komen we bij een afzetting van de weg wegens een ongeluk met een vrachtwagen en daar staan we in het bloedhete zonnetje (37 graden). Vanaf de weg zien we twee onoog’lijke hutjes waar twee armoedige, kinderrijke gezinnen blijken te wonen die we hebben kunnen blijmaken met de laatste goederen. Knuffels voor de kleintjes en kleding die onmiddellijk werd aangetrokken en geshowd!! Met een lege auto arriveren we bij ons fraaie hotel in Krakow vanwaar we zaterdagochtend vertrekken voor ons bezoek aan Auszwitch. We hadden ook nog naar de zoutmijnen in Wieliczka willen gaan maar omdat dat teveel werd op één dag hebben we ons beperkt tot een bezoek aan het voormalige concentratiekamp waarvan we dan ook nog maar de helft hebben gezien (dat was overigens al ellende genoeg!!) Volgende keer gaan we Auszwitch II oftewel Birkenau bezoeken. Om een uur of drie stappen we in de auto op weg naar ons laatste hotel in Legnica, Hotel Arkadia. Slecht geslapen, omdat een bruiloft met een flink orkest in het hotel ons tot 04.00 uur wakker heeft gehouden, en de vertrekkende buspassagiers ons om half 6 weer wakker maakten!! Zondagochtend om 8.30 uur beginnen we aan een voorspoedige thuisreis en om 19.30 uur staan we weer thuis voor de deur. Over een week of vier gaan we terug, via een iets andere route.We gaan dan naar een aantal nieuwe adressen en gaan proberen op de adressen waar we nu geweest zijn een aantal goederen af te leveren waarom speciaal is gevraagd. Die goederen hebben we niet allemaal maar we proberen die te verzamelen en misschien kunt U ons daarbij helpen! Onderstaand een (flinke) lijst met goederen (je hebt geen idee hoeveel er in zo’n HYUNDAI-TRAJET gaat) die we graag zouden willen meenemen. Niet allemaal in één rit maar er volgt zeker nog een keer.

beddengoed

ondergoed kinder/dames/heren

schoenen jongens 4 tot 18 jaar

schoenen meisjes 4 tot 18 jaar

schoolartikelen, etuis, rugzakken, stiften, schriften etc

shampoo, doucheschuim, zeep, tampons, toiletartikelen als tandeborstels, kammen, borstels etc, make-up

skateboards

sokken meisjes/jongens dames/heren

speelgoed o.a. puzzles van 3 tot 12 jaar

sportartikelen

T-shirts jongens van 3 tot 18 jaar Kijkt u eens in uw kasten, op zolder of bij de buren en kennissen, u bent misschien blij dat u ervan af bent en onze gezinnen/tehuizen zijn er blij mee. Als u spullen heeft staan of verzameld heeft komen we deze graag ophalen.We willen graag iedereen bedanken die goederen voor deze reis heeft geleverd en u weet: alles gaat rechtstreeks zonder tussenkomst van derden of stichtingen (we hebben op straat kleren staan passen!) zodat alles op de juiste plaats komt. We hopen ook in de komende tijd op Uw medewerking te mogen rekenen!!

Do widzenia ( tot ziens) en dziekuje (dank je wel)!

Lizet Mols Dick Schildkamp

alle foto’s van deze reis vindt u in de betreffende fotoalbums!

Wie geeft ons de zak?

Wilt u ons helpen met 1,2,3 of misschien wel meer zakken cement? Maakt U dan s.v.p. zoveel maal 5 euro over op onze rekening:
NL38 RABO 1159 3315 37 t.n.v. stichting www.gambiaenpolen.nl o.v.v. wie geeft ons de zak

Doe Dit Door Vijftienhonderd Dalassie plan

Wat is dat? In de afgelopen tijd hebben wij gemerkt dat je met 1500 dalassie erg veel kunt doen. Het DDDVD-plan betekent dan ook niet meer dan: Doe Dit Door Vijftienhonderd Dalassie. Als u iets wilt doen en u kunt niet met ons mee dan kunt u uw eigen project kiezen. Dat kost u 1500 dalassie, dat is omgerekend 33 euro. De naamswijziging is een gevolg van de snelle devaluatie van de dalassie.
Hoe werkt het:
U kiest uw eigen project, u maakt 33 euro (of een veelvoud daarvan) over en wij regelen in Gambia bij ons eerstvolgende bezoek het door u gekozen project. U kunt uw eigen project betalen door het overmaken van 33, 66, 99 …. euro op bankrekeningnummer NL38 RABO 1159 3315 37 t.n.v. stichting www.gambiaenpolen.nl o.v.v. uw eigen project. Na onze terugkeer krijgt u van ons het aankoop/betalingsbewijs van het door u gekozen project evenals foto’s met een beschrijving. Aankomende projecten leest u altijd op onze actueel pagina.
Het moge duidelijk zijn dat wij alle kosten zoals de reis en verblijfskosten, taxikosten enz. enz. voor eigen rekening nemen. Wij genieten ook nog van een paar dagen vakantie. Daarbij blijven wij ook een aantal projecten voor eigen rekening nemen. Er staat bij onze projecten geen post algemene kosten want die zijn volledig voor onze rekening. Spreekt het bovenstaande u aan dan zien wij graag welk project het uwe wordt. Voelt u zich echter in geen geval verplicht! Wij willen niet anders dan dat u weet wat wij doen en wat ú eventueel kunt doen in Gambia. Zijn er vragen, u kunt ons altijd bereiken. U bent van harte welkom!